Predávať produkty online bez marketingu je v dnešnej dobe úplne nemožné. Pretože môžete mať plné sklady skvelých výrobkov, ale ak o nich nikto nebude vedieť, zostanú plné navždy. Na rozdiel od kamenných obchodov, e-shopy nemajú výhodu fyzickej prítomnosti v nákupných centrách, ktorá by priťahovala pozornsoť zákazníkov. Preto je dôležité, aby ste pochopili marketingový mix. Čo to vlastne znamená? Prejdime si to spoločne.
Čo je marketingový mix?
Marketingový mix je súbor nástrojov a stratégií, ktoré používajú firmy na dosiahnutie svojich marketingových cieľov. V prípade e-shopov tieto nástroje zahŕňajú: produkt, cenu, miesto, propagáciu, proces, ľudí a fyzické dôkazy.
Produkt
Stále platí a navždy bude - najlepším marketingom pre vašu spoločnosť je kvalitný produkt alebo služba. Produkty, ktoré ponúkate vo vašom e-shope sú stredobodom záujmu vášho publika. Mali by byť kvalitné, atraktívne a riešiť problém, ktorý vaši zákazníci majú. Starajte sa o svoj sortiment, aktualizujte ho a prispôsobujte aktuálnym zákazníckym preferenciám.
Cena
Nezabudnite, že hra s cenou je veľmi dôležitá. V dnešnej dobe majú vaši zákazníci prístup k rôznym porovnávačom cien a preto je nevyhnutné, aby boli vaše ceny konkurencieschopné. Neznamená to však, že by ste mali predávať s čo najnižšou maržou. Existujú produkty, za ktoré si ľudia radi zaplatia viac, pretože ide o niečo exkluzívne alebo o limitované edície, či špeciálne značky. Keď tvoríte cenu, nezabudnite zohľadniť vaše náklady a ziskové ciele. Podnikáte, nerobíte charitu.
Miesto
Ak predávate online, miestom vášho predaja je internetová stránka. Preto by mal byť váš e-shop jednoduchý, prehľadný a funkčný. Vaši zákazníci by nemali mať žiaden problém si o produkte prečítať dostatočne veľa informácií a ich cesta za nakúpením produktu by mala byť čo najjednoduchšia. Ako hovoríme my v online – každý klik navyše bolí.
Propagácia
Propagácia je kľúčovým faktorom, ktorý privádza zákazníkov na vašu webstránku. Nezabudnite preto na dôležitosť marketingovej stratégie. Ak ju nie ste schopní urobiť sami, oslovte odborníkov, ktorí vám s tým pomôžu (pokojne mi napíšte, ja pár takých poznám). Musíte vedieť, aká je vaša cieľová skupina a kde táto cieľová skupina nakupuje. Okrem e-shopu potrebujete aj sociálne siete, e-mail marketing či rôzne druhy platenej reklamy, aby sa o vás zákazníci dozvedeli. Ak ste s týmito marketingovými nástrojmi nikdy nepracovali, neskúšajte to sami. Prídete o peniaze a bez efektu.
Proces
Nákupný proces je v čase, keď ľudia naozaj rýchlo strácajú pozornosť, kľúčový. Po kliknutí na produkt by sa cesta prenesenia do košíka mala zaobísť na jeden klik. Následné vyplnenie údajov (ideálne automatické, ak má klient účet na vašom e-shope) by malo byť samozrejmosťou. Nikto nechce stráviť nakupovaním viac času, ako je nevyhnutné.
Ľudia
Inak povedané - zákaznícka podpora. Aj keď váš e-shop nemá fyzických predavačov, vaši zákazníci budú mať otázky. Môžete ich vybaviť jednoduchým FAQ, ale všetci dobre vieme, že nie každý má chuť čítať a nie každý má tendenciu dohľadávať informácie v komentároch iných zákazníkov. Chcú vám zavolať a vybaviť svoju požiadavku čo najskôr. Preto by ste mali dobre zvážiť, kto bude vašej spoločnosti robiť zákaznícku podporu. Ak ju chcete robiť formou online chatu či e-mailu, mal by to byť človek s príjemným prejavom a stopercentnou gramatikou. Ak sa rozhodnete pre telefonickú zákaznícku podporu, hľadajte niekoho, kto sa naozaj rád rozpráva s ľuďmi a dokáže ich pokojne a priateľsky previesť procesom nakupovania či odpovedania na otázky.
Fyzické dôkazy
Úspešný e-shop nie sú len skvelé produkty. Váš marketingový mix je kľúčovým prvkom, ktorý vám pomôže dosiahnuť online úspech. Prispôsobte ho potrebám vašich zákazníkov a možnostiam vášho e-shopu. Ak to urobíte správne, môžete sa tešiť na prudký nárast predaja a množstvo spokojných klientov. A o to nám predsa ide všetkým, no nie?
Úspešný e-shop nie sú len skvelé produkty. Váš marketingový mix je kľúčovým prvkom, ktorý vám pomôže dosiahnuť online úspech. Prispôsobte ho potrebám vašich zákazníkov a možnostiam vášho e-shopu. Ak to urobíte správne, môžete sa tešiť na prudký nárast predaja a množstvo spokojných klientov. A o to nám predsa ide všetkým, no nie?