Aj vy ste si dali urobiť cenovú ponuku na váš internetový obchod u programátora a zistili ste, že na to rozhodne nemáte rozpočet? Hoci existuje mnoho nástrojov a šablón na vytvorenie e-shopu, mnohí podnikatelia alebo spoločnosti sa rozhodnú zainvestovať do e-shopov na mieru. Je však pravdou, že tieto riešenia so sebou prinášajú aj vysoké náklady. Prečo tomu tak je? A oplatí sa to?
Komplexnosť a rozsah prác
Prvým dôvodom, prečo sú e-shopy na mieru také drahé, je komplexnosť riešenia a rozsah prác, ktoré si vyžadujú. Vývoj e-shopu od základu, alebo ako my hovoríme - na zelenej lúke - si vyžaduje tím ľudí, ktorí spoločne vytvoria riešenie na mieru práve pre vás. Navrhovanie, popisy, programovanie, bezpečnosť - to všetko si vyžaduje špecialistov, ktorým platíte za ich dlhoročné skúsenosti.
Architektúra e-shopu
Na to, aby ste mohli vytvoriť e-shop na mieru, musíte nájsť niekoho, kto rozumie architektúre e-shopov a teda vie, ako vytvoriť riešenie práve pre vašu spoločnosť a vaše produkty. Predstavte si to ako obrovský štós výkresov, na ktorých je každý jeden detail webovej stránky dopodrobna rozkreslený aj s funkcionalitou preklikov. Architektúra a návrh funkcionality e-shopu zaberie aj skúsenému odborníkovi mnoho času, pretože e-shop je ako živý organizmus - všetko so všetkým súvisí.
Webdizajn na mieru
Mnoho klientov má jasnú predstavu o tom, aký by chceli svoj internetový obchod. Mnohí ju ale nemajú vôbec žiadnu. Vtedy prichádza do hry webdizajnér. Ak si myslíte, že webstránku dokáže vytvoriť hocijaký grafik, ste na omyle. Existuje mnoho druhov grafiky a dizajnu a nie všetci sú odborníci na všetko. Webdizajnér je dizajnér, ktorý má nielen odborné skúsenosti a vie, ako funkčne by mal e-shop fungovať, ale dokáže vám aj poskytnúť niekoľko verzií dizajnu, z ktorých si vy ako klient vyberáte. V prípade webdizajnu na mieru sa preto pripravte na desiatky až stovky odpracovaných hodín u webdizajnéra, ktorý svoju prácu myslí vážne a chce vám odovzdať čo najlepší dizajn.
Produktové popisy & SEO
Ak si myslíte, že stačí napísať tzv. “vlastnými slovami” niečo o produkte, tak sa naozaj fatálne mýlite. Ak investujete do e-shopu svoj čas a peniaze, uistite sa, že vaše produktové popisy vzal do parády naozaj skúsený a talentovaný copywriter. Produkty by mali byť popísané nielen zaujímavo a pravdivo, ale aj predajne a s dôrazom na SEO (search engine optimization, teda optimalizácia pre vyhľadávače). Prečo? Pretože ak Google (a iné vyhľadávače) nebudú vedieť prečítať vaše texty, píšete ich tam zbytočne. Potrebujete vedieť, ako napísať texty s využitím kľúčových slov, ktoré sa vzhľadom k vašim produktom aktuálne vyhľadávajú. A to nezvládne vaša sekretárka, ani vy.
Programovanie
Ako posledný prichádza na rad programátor - ten obdrží hotový e-shop, ktorý je nakreslený a otextovaný a začína sa kúzlo, ktoré sa laikom veľmi ťažko opisuje. Desiatky až stovky hodín strávených programovaním a vývojom sú, okrem iného, podmienené aj bezpečnosťou a spoľahlivosťou tých najdôležitejších aspektov e- shopu. Pre e-shop na mieru je nevyhnutné zabezpečiť, aby všetky osobné údaje a platobné informácie zákazníkov boli chránené pred zneužitím a implementácia vysokej úrovne bezpečnosti si vyžaduje špecializované znalosti a technologické riešenia, čo si vyžaduje náklady. Okrem toho, ak sa rozhodnete mať váš internetový obchod v rôznych jazykoch, takisto sa pripravte na to, že každý ďalší jazyk, ktorý pridáte, je +60% k cene, z celkovej ceny e-shopu. Nie je to iba o preklade, podľa jazyka je potrebných mnoho úprav na stránke, nehovoriac o platobných bránach, ktorých samotná integrácia stojí mnoho hodín času.
Integrácia externých systémov
Väčšina klientov, ktorí si dávajú robiť e-shopy na mieru, potrebuje integráciu s rôznymi externými systémami, aby bol proces automatizovaný - napríklad hovoríme o skladových systémoch, CRM, marketingových nástrojoch, fakturačných systémoch, a mnohých ďalších. Predstavte si, že máte, napríklad, online obchod s 500 produktami. Potrebujete vedieť aktualizovať skladové zásoby, informácie o počte kusov na stránke a rôzne iné atribúty, ktoré sú pre vaše podnikanie dôležité. Nie je jednoduché nájsť programátora, ktorý by to urobil, pretože väčšina ľudí s týmto skillsetom je vybookovaná na mesiace vopred. Podobné integrácie systémov sú naozaj zložité a vyžadujú dodatočný vývoj a desiatky hodín testovania, aby mohli fungovať.
Vývoj a testovanie
E-shopy musia byť optimálne funkčné na rôznych platformách a zariadeniach - mobilné telefóny, počítače, tablety, atď. Dnes už žijeme v dobe, keď sa väčšina riešení vyvíja metódou mobile first, pretože väčšina ľudí nakupuje online výhradne cez svoj mobilný telefón. Toto si vyžaduje dodatočný vývoj a nekonečné hodiny testovania, čo zvyšuje čas aj náklady. Nemôžete pustiť von nefunkčný e-shop, pretože zákazník vám druhú šancu jednoducho nedá. Ak si produkt nekúpi na prvý pokus u vás, pretože vám nefungujú tlačítka alebo platobná brána, viac sa nevráti. Špecialisti na vývoj a testovanie strávia veľa hodín hľadaním a opravovaním chýb, aby vytvorili pre vášho zákazníka čo najlepšou platformu, ktorá vám bude dlhodobo zarábať peniaze.
Summa sumárum:
Cena e-shopu na mieru závisí od mnohých faktorov, vrátane komplexnosti, počtu produktov, rozsahu prác, dizajnu, bezpečnosti, jazykových mutácií a iných technických nárokov. Pre mnoho podnikateľov môže byť cena prekážkou, no ak sa rozhodnete ísť touto cestou a najať si na vývoj e-shopu na mieru skutočných odborníkov, váš internetový obchod bude presne taký, ako si predstavujete a z dlhodobého hľadiska môže ponúkať unikátne výhody pri vývoji alebo pridávaní ďalších produktov či funkcionalít.