Štartovať online podnikanie je vzrušujúci krok vo vašej biznisovej kariére. Počet ľudí, ktorí nakupujú online neustále stúpa a preto existuje obrovský trhový potenciál pre všetkých, ktorí sa rozhodli svoje produkty predávať cez e-shop. Pre mnohých z vás môže byť tento proces prechodu do onlinu stresujúci, preplácaný a komplikovaný, preto by som vám rád dal pár rád, ako začať viesť e-shop s úspechom, aby vás online podnikanie neodradilo.
Zistite, kto je vaša cieľová skupina
Aby som to zjednodušil - nepredávajte banány do autoservisu. Predávajte ich do zelovocu, lebo máte šancu predať ich podstatne viac. Skôr, ako začnete vytvárať e-shop, zistite - alebo požiadajte odborníkov na marketing - kto je vašou cieľovou skupinou a aký sortiment, v akom čase a z akého dôvodu budú nakupovať. Vyberte si špecifickú cieľovku (môže ich byť aj viac) a zvýšte vaše šance na úspech.
Zvoľte správnu e-shopovú platformu
Existuje nepreberné množstvo e-commerce platforiem, ktorí vám umožnia spravovať váš e-shop jednoducho a rýchlo. Z mojej skúsenosti je pre československý trh najlepšou platformou Shoptet. Skvelé šablóny, ktoré si viete upraviť podľa vašich predstáv boli vytvorené odborníkmi a sú dokonale moderné a plne funkčné. Cenová dostupnosť je fantastická, za pár stoviek môžete rozbehnúť váš biznis v ultra krátkom čase a bez zložitého vývoja, ktorý si vyžadujú e-shopy na mieru.
Investícia do fotografií sa oplatí
Ak predávate produkty online, vaše produktové fotografie budú alfou a omegou pre vašich klientov. Nakupujúci chcú vidieť produkt, ktorý si kupujú, v dokonalom rozlíšení. Nespoliehajte sa na ilustračné fotografie a už vôbec nie na fotky urobené mobilom. Investujte do šikovného fotografa, vďaka ktorému budú vyzerať vaše produkty lákavo a majú tak väčšiu šancu na komerčný úspech.
Optimalizujte pre mobilné zariadenia
Viac ako 80% ľudí nakupuje cez mobil. Preto je nesmierne dôležité, aby ste váš e-shop vytvárali v responzívnom dizajne. Nespoliehajte sa na to, že ľudia budú otvárať vašu stránku v počítači. Mať dobrú desktopovú verziu nestačí a to nielen kvôli zákazníckemu zážitku, ale aj kvôli Googlu - ten prirodzene neresponzívne stránky vo vyhľadávaní potláča. A to by ste predsa nechceli.
Bezpečnosť na prvom mieste
Vaši zákazníci u vás budú mať všetky svoje dôležité údaje, bezpečnosť je preto kľúčovým faktorom pri online nakupovaní. Odovzdajú vám svoje meno, adresu, číslo platobnej karty a rôzne iné dôležité informácie. Je preto nevyhnutnosťou zabezpečiť váš e-shop, aby sa k údajom vašich klientov nedostali tretie strany. V prípade, že si zvolíte ako platformu Shoptet, nemusíte sa o to starať - Shoptet to urobí za vás.
Marketingová stratégia bude vašou Bibliou
Keď neviete, kam kráčate, nemôžete tam nikdy dôjsť. Preto je nevyhnutné, aby vaše podnikanie malo plán - marketingový. Premýšľajte o tom, ktoré médiá budete využívať - či už onlinové, ako sociálne siete, newslettre alebo magazíny, alebo offlinové - ak vám to dovolí váš rozpočet. Najprv by ste však mali vedieť, kde a ako nakupuje vaša cieľová skupina. Nie každý potrebuje billboardy a nie všetky sociálne siete sú vhodné na váš produkt (kladivo si na Instagrame asi nekúpi nikto, ale nový make up určite mnoho ľudí). Premýšľajte o svojom biznise očami vášho zákazníka.
Zákaznícka podpora je cesta k srdcu klienta
Najhlúpejšie marketingové rozhodnutie posledných rokov bolo zrušenie zákazníckej podpory pre sociálne siete, ako napríklad Facebook. Predstavte si, že investujete desiatky až stovky tisíc eur mesačne do propagácie - ako to robia veľké spoločnosti - a keď sa niečo pokazí (čo sa vždy stane), nemáte ani komu napísať. Pre vašich klientov je to obrovským sklamaním. Preto vám odporúčam, aby ste si dali záležať na spoľahlivej zákazníckej podpore, kde môžu vaši klienti rýchlo a efektívne vyriešiť prípadné vzniknuté problémy. Je to jeden zo základných prvkov budovanie dôvery so zákazníkmi.
Začať podnikať online môže byť výzvou. Ale ak máte skvelý produkt, precízny plán a chuť dosiahnuť veľké veci, nič vás nemôže zastaviť. Postavte svoje podnikanie na kvalitných produktoch či službách a na pomoci od odborníkov, ktorí vedia, čo robia. Zvoľte si správnu e-shopovú platformu, majte profesionálny prístup a starajte sa o vašich klientov. Držím vám palce.